Vraag:
Ik gebruik jullie Pure Whey Protein Isolate en ik vind die best wel goedkoop. Maar nu zag ik pas geleden bij een andere shop ook zo’n whey isolaat en die is een paar euro goedkoper. Kunnen jullie het ook niet voor die prijs aanbieden?
Antwoord:
We hebben op onze Pure Whey Protein Isolate een extreem lage marge. Een lagere prijs is onmogelijk! Wij zijn begonnen in 2006 en zijn met onze whey isolaat lang de goedkoopste geweest. Er is nu één shop die een paar euro goedkoper is. Of beter gezegd: goedkoper was. Zij hebben hun prijs al weer verhoogd tot ons niveau.
Ik zal een toelichting geven over ons prijsbeleid, en dat van sommige andere webshops. Er is de afgelopen tijd een soort oorlog ontstaan tussen een paar shops die graag de grootste willen worden. Sterker nog, ze zeggen gewoon brutaalweg op hun site dat ze de grootste willen worden (hoe zo’n zucht naar dominantie op langere termijn uitpakt voor consumenten is al gebleken in andere bedrijfssectoren). Je kunt die strijd tussen supplementenshops vergelijken met de supermarktoorlog. Daarbij worden soms bepaalde producten gedumpt tegen vrijwel de kostprijs, om op die manier klanten te trekken. Die klantentrekkers zijn onder meer whey eiwitten.
De hoop is natuurlijk dat de klanten niet alleen die producten kopen, want dan houdt het snel op. Het is de bedoeling dat een klant ook nog even wat anders meepakt. Bijvoorbeeld een product van een extern merk met een vaste verkoopprijs (en goede marge). Zo maak je alsnog voldoende winst. Vooral als je veel omzet draait, veel klanten hebt. Als de klant eenmaal binnen is, zullen groeigrage webshops de klanten ook zeer frequent mailen in de hoop hen tot meer aankopen te verleiden.
Mailen doen we bij Power Supplements niet vaak: uitsluitend wanneer we een nieuw product hebben, en dat is hooguit één keer per maand of twee maanden. Iedere week een mail sturen vinden we persoonlijk erg opdringerig.
Ook op een ander vlak zijn we een vreemde eend in de bijt. We zijn van mening dat veel supplementen een gezondheidsrisico met zich meebrengen. Dat kan gaan om workoutboosters met ongeteste ingrediënten, of agressieve fatburners, maar ook om ‘multi’-preparaten met onverantwoorde doseringen of verkeerde vormen van vitamines en mineralen. Verder zijn er natuurlijk supplementen die op zichzelf wel in orde zijn, maar waarvan de herkomst onduidelijk is. Die verkopen we evenmin. Daarnaast willen we de klant duidelijkheid bieden, door per supplement gewoon alleen de variant aan te bieden die het beste is, en niet 20 of 30 varianten.
Gevolg van die kieskeurige opstelling is wel dat ons assortiment zeker tien keer zo klein is als dat van diverse andere shops. Voor ons is dat financieel misschien jammer; we hebben minder opties om de klant te verleiden tot het (mee)kopen van dit of dat. En als we het al zouden willen, kunnen we niet het hele jaar door nieuwe aanbiedingen rondmailen. Vanwege dat beperkte assortiment kunnen we helaas onze whey isolaat niet aanbieden tegen bijna de kostprijs. Desondanks is ons eiwitproduct zeer voordelig geprijsd.